سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میوه دانش، با کردار نیک چیده می شود نه با گفتار نیک . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط امیرحسین هاشمی جاوید در 87/2/31:: 3:16 عصر

رادیو از گرانی برنج و نان و گوشت و مسکن و و و ... خبر می داد. راننده تاکسی سبیل هایش را شانه می کرد. خانم میان سال روسری سفیدی در صندلی شاگرد با کودک خود صحبت می کرد.. مست......قیم..! تاکسی بوق زد و ایستاد. پدر و دختری سوار تاکسی شدند.

راننده تاکسی که  به او می آمد پدربزرگ باشد می گفت: با این وضع گرانی ها فقط می تونیم زنده مانی کنیم! خانم روسری سفید همان طور که دست های کودکش در دستش بود از وضعیت تلخ اجاره نشینی و گرانی مسکن می گفت. مردی که عقب نشسته بود مشغول حل جدول روزنامه بود. دخترش کتاب های کنکور را ورق می زد.

گوینده خوش لحن رادیو از اعتراف پدری اتریشی به تجاوز و حبس دخترش خبر داد.
رادیو ظالمانه ادامه می داد: دختر این مرد 73 ساله اتریشی که نامش الیزابت و 35 سال دارد، گفته است که  از سن 11 سالگی از سوی پدرش در زیرزمین خانه حبس بوده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داشته است.

به ناگاه فضای تلخی تاکسی را در چنبره خود گرفت. ای کاش رادیو خفه می شد. ای کاش تاکسی خاموش می شد. ای کاش ...... خانم روسری سفید انگار که احساس خفگی کند بی توجه به کودکش شیشه تاکسی را به سرعت پایین کشید و به ساختمان هایی بدقواره کنار خیابان که مثل فیلمی از پیش چشمانش می گذشتند، خیره شد.

مردی که جدول روزنامه حل می کرد به طور دست پاچه ای شروع به ورق زدن روزنامه کرد به طوری که صداهای ناهنجاری از آن در می آمد. دختر جوانش موبایلی از کیف خود در آورد و وانمود کرد حواسش به هیچ جا نیست.

راننده تاکسی طوری موی سبیل خود را کند که قطره اشکی از گوشه چشمش جاری شد. او حتی جرأت نکرد یا شاید به فکرش نرسید که رادیو را خاموش کند..... همه خود را به راه دیگری زده بودند.

رادیو دست بردار نبود و داشت بی رحمانه درباره اتفاق مشابه دیگری در کشور آلمان خبر می داد................

براى سلامت فکر و روان جامعه باید مجارى و راه هاى تغذیه آن تطهیر شود؛ البته این به این معنی نیست که حتما ممیزی صورت گیرد. بلکه در رسانه گرمی مثل رادیو که مخاطبان بیشتری از اقشار مختلف را در سیطره خود دارد، بهتر است برنامه ها با برنامه ریزی بر اساس فرهنگ و عرف جامعه عرضه شود.

در آموزه های دینی تأکید شده است که از اشاعه گناه پرهیز شود تا قباحت آن گناه نزد عموم جامعه کم رنگ نشود. در آیه 16 سوره نور آمده است: چرا هنگامى که آن را شنیدید نگفتید براى ما مجاز نیست که به این تکلم کنیم؟               

 { وَ لَوْ لا إِذْ سمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا یَکُونُ لَنَا أَن نَّتَکلَّمَ بهَذَا }


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
لینک‌های روزانه
پوندها
Share |